AYAM MASAM MANIS SAMA NENAS

ayam masak nenas

Assalammualaikum, salam Sabtu....Rasa tak selesa sungguh hari ni, lepas masak tadi che mat sakit kepala. Cuaca pun agak panas, lepas mandi untuk kali ke-2 dan solat Zohor, baru lah kepala tu ok, tapi masih rasa macam biol2 sikit. Nak lelapkan mata pun tak boleh sebab terbayang2 kerja yang kena siapkan, huhu. Oleh yang demikian, baik lah update blog sementara ada mood. Resipi kali ini amat mudah dan che mat masak semalam. Kenapa che mat kata senang, sebab ia cepat dimasak, dah lah tu sedap ok, makan dengan nasi putih sedap, makan dengan nasi minyak pun ngam. Kita sesuai untuk semua majlis. Ayam masam manis ni kalau anda nak ganti dengan isi ikan pun boleh, guna isi ikan yang dipotong kiub besar2, guna fillet ikan merah atau dowry (eerr betul eks ejaan ikan dowry tu?). Dan nenas tu kalau dapat guna nenas segar, pilih yang manis. Kalau takde boleh ganti dengan nenas dalam tin. Suka pedas, tak jadi hal, anda boleh ketuk beberapa biji cili padi dan cempakkan ke dalam masakan. Mudah bukan...ok resipi seperti berikut..

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 keping dada ayam, dipotong kiub, cuci dan toskan*
1/2 camca teh serbuk lada sulah*
1/2 camca teh garam*
1 camca besar penuh tepung jagung*(*digaul rata dan goreng hingga ayam masak, angkat dan toskan)
1/4 bahagian traffic light capsicum (merah, hijau, kuning) dipotong dadu
2 cawan (kurang lebih) nenas yang telah dipotong kiub
1 batang leek, kerat pendek dan rendam
1 biji bawang besar, belah 6 dan leraikan
3 ulas bawang putih, cincang halus
1 camca besar cili kisar
4 camca besar sos cili thai
2 camca besar sos plum
Garam dan gula secukup rasa
Sedikit air
Hirisan daun bawang untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)

    Panaskan minyak dalam kuali (anggaran 2 camca besar), tumis bawang besar dan bawang putih hingga harum, masukkan cili kisar dan masak hingga cili garing. Guna api kecil dan kacau selalu. Masukkan sos cili thai dan sos plum, kacau dan tambah sedikit air (anggaran 1/3 cawan). Biar mendidih.
    Masukkan nenas dan leek (toskan), kacau dan masak sekejap. Tambah trafficlight capsicum dan isi ayam yang telah digoreng tadi. Gaul rata, tambah garam secukup rasa dan jika perlu masukkan sedikit lagi gula. Kacau dan masak hingga pekat. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Tabur hirisan daun bawang sebelum dihidangkan. Sedap dimakan bersama nasi panas (nasi putih atau nasi minyak).

No comments:

Post a Comment